Udnyt Instagrams maskinrum til din fordel

Der er få ting som algoritmer, der kan få en social media manager til at rotere i sengen om natten. De hemmelige tandhjul i de komplicerede maskinrum, der dikterer, hvad, hvem og hvordan indhold leveres på de enkelte platforme.

Grundlæggende skal en algoritme sikre, at brugerne får en optimal oplevelse på det enkelte medie ved at sortere ud i det irrelevante og give bedre plads til relevant for den enkelte. Det styrker brugernes tilhørsforhold til den enkelte platform og understøtter dermed dennes eksistensberettigelse. Set med brugerbriller er algoritmer – i sit udgangspunkt – positivt.

Og således på sin vis også positivt for dig.

Algoritmer handler om brugerne, hvilket jo også er dit fokus, ikke?

Det er blevet endnu mere relevant på Instagram efter at platformen sidste år ændrede sin algoritme markant. Fra styret af tid til prioriteret ud fra relevans. I praksis betød det, at brugerne ikke længere fik indhold kronologisk, men ud fra en vurdering af, hvad der ville være mest relevant for den enkelte.

Som altid med markante ændringer, så udløste det utilfredshed. Formentligt fordi algoritme og en gradvist ændret brugeradfærd skulle møde hinanden. I dag tænker de færreste nok over sammensætningen af deres feed, og hos Instagram kan man konstatere at antallet af daglige brugere fortsat stiger.

Og hvad skal der så til, hvis man vil udnytte Instagrams algoritme? Med et støt stigende antal brugere, vokser mængden af indhold og dermed bliver kampen om pladsen og synligheden åbenlyst intensiveret.

For 12 måneder siden løftede software-ingeniør hos Instagram Thomas Dimson lidt af sløret for, hvad der særligt er blevet fokuseret på i forbindelse med udarbejdelsen af algoritmen. Ikke en afsløring af, hvad der i praksis vægtes og hvordan, men det gav dog en klar indikation af, hvad der er blevet prioriteret.

Det handler det om relevans, engagement og relationer. Den sidste del er måske ikke helt overraskende, når der nu er tale om et socialt medie, men faktisk er der stadig nogen, der behandler Instagram som en slags opslagstavle for billeder.

Helt grundlæggende skal fokus være på modtageren, ikke på algoritmen. Algoritmen kan hjælpe dig, hvis du forstår den, men du skal holde fokus på de mennesker, som du vil nå ud til. Du skal ikke optimere indhold for at imødekomme algoritmen først, for så at kalkulere med, at det nok rammer de rigtige mennesker bagefter. Så ryger du i samme fælde, som man risikerer ved arbejdet med SEO!

Sæt dig ind i algoritmen, og se den som et værktøj på lige fod med alt andet i bestræbelserne på at nå brugerne.

En af de basale øvelser er brugen af hashtags. De fleste har opdaget, at det – eller de -rette hashtags kan gøre en verden til forskel, og faktisk bør du prioritere tid til at finde de helt rette for præcist det indhold, som du deler. De knytter sig i særdeleshed til relevans, og styrker synlighed i forhold til det, som folk søger efter.

Det er dog kun det ene af de tre store tandhjul i Instagrams maskinrum. De to andre er interaktioner og relationer.

Eftersom Instagram belønner interaktioner, så bør du tilstræbe at skabe engagerende indhold, men også selv være engageret i andres indhold. Hvem er de stærke influencers i netværket omkring dit produkt? Hvem er ildsjælene, der loyalt og begejstret bakker op om dit produkt og/eller din indsats på Instagram? Dem skal du have fundet, blive kloge på, engagere dig i og interagere med.

Fordelen er, at du bliver klogere på dine brugere til gavn for din indholdsproduktion og du får opbygget et netværk af stemmer omkring dig, der på den ene side kan løfte dit indhold længere ud. Samtidig imødekommer du den tredje – lidt sværere – del af Instagrams tandhjul: relationerne.

Ifølge Thomas Dimson sigtede Instagram blandt andet på at gøre platformen dygtigere til at kvalificere relationer mellem brugere. Det vil sige, at du som bruger bliver mødt ikke bare af relevant indhold baseret på interesse(r), men også relevant indhold baseret på styrken af den relation, som du har til afsenderen.

Relationens styrke bedømmes blandt andet ud fra, hvem interagerer mest med, HVEM du søger efter (i stedet for HVAD du søger efter, som hjælper algoritmen til at finde relevans), hvem du sender direkte beskeder til og hvem, som du kender i virkeligheden. Sidstnævnte kan eksempelvis styrkes, hvis du tagger en person ofte. I særdeleshed, hvis vedkommende er med på et billede,som du har taget. Det signalerer således en relation ude i den virkelige verden, og den slags tillægges generelt stor værdi – ikke kun på Instagram!

Opsummeret betyder det, at din indsats på Instagram skal være inddragende. Sæt dig ind i din målgruppe, og fokusér på at knytte den tættere til dig. Det gør du med relevans og nærvær (fordi det styrker relationer). Godt indhold – i modtagerens øjne – vil altid have en fordel, og algoritmen kan så arbejde til din fordel. Det betyder også, at du skal droppe haglsprederen. Brugere, der deler rigtigt meget indhold af lav kvalitet og uden et dedikeret fokus, vil på sigt tabe kapløbet til dem, der til går platformen med omtanke – også selvom de måske ender med at poste færre gange.

Har du fokus det rette sted, husker du at effektmåle på dine opslag og agere på den indsigt det kaster af sig!, så ligger du allerede i førerfeltet, og algoritmen bliver en medspiller og ikke en modspiller, der holder dig søvnløs om natten.

Advertisements

One thought on “Udnyt Instagrams maskinrum til din fordel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s