Hvad SoMe-managere kan lære af godt smørrebrød

Julen er over os. Det samme er julefrokosterne og dermed en tour de force gennem store mængder af smørrebrød, der, trods årelang tradition, svinger helt ufatteligt i kvalitet.

Konceptet er ret beset ret simpelt. Det er brød med pålæg. Og visuelt skal der bare lidt godt håndelag til at få det til at matche alle de andres ambitiøse bidrag. Alligevel skal man være heldig, hvis man som modtager sidder tilbage med et stort smil på læben og god mavefornemmelse, når man er færdig.

Det samme gør sig gældende for virksomheders indsats på sociale medier. Alle har efterhånden overblik over ingredienserne og konstruktionerne, og evner såmænd også at få det til tage sig lækkert ud.

Udfordringen er, at det bare ikke er nok, og det ved de, der har knækket koden til såvel smørrebrød som sociale medier.

Skulle du være så heldig at sidde med ved bordet til en julefrokost og tænke, at dette faktisk er det bedste smørrebrød, som du har fået i lang tid, så overvej et øjeblik hvorfor. Du kan sagtens bruge det bagefter, når du er tilbage ved skrivebordet.

1/ Sats på kernen

Gennemsnitligt pålæg kan reddes af godt rugbrød, men det gælder bare ikke den anden vej. Nok så godt pålæg kan bare ikke redde smørrebrød skabt på trist, tørt industrirugbrød.

Det er altså det gennemgående element, kernen, der er vigtigst. Hvis du bruger alle dine ressourcer på pålæg og præsentation, men glemmer basiselementet, som det hele er funderet på,  er det ressourcespild.

Når jeg spørger i min omgangskreds, hvor de har spist det bedste smørrebrød i København, så er det altid brødet, der bliver fremhævet som noget særligt. Det samme gør sig gældende for sociale medier. Loyalitet og positiv omtale knytter sig til kernen og ikke til præsentationen.

2/ Højt belagt er ikke automatisk godt belagt

Er det så lige meget, hvordan det ser ud? Nej! Nøjagtigt som med brødet er det vigtigt at sikre sig, at udtryk og oplevelse følges ad. Der er ingen grænser for, hvor smart og flot smørrebrød kan se ud – det er faktisk noget, der ofte bruges rigtigt meget tid på – men det opbygger også en forventning, som der skal kunne leveres på.

Der er faktisk ikke noget så trist som flæskesteg, der ser saftig ud og bryster sig af sprød svær og så viser sig henholdsvis tør og sej.

Det er helt afgørende, at der overensstemmelse mellem det du præsenterer og den efterfølgende oplevelse hos brugeren. Hvis ikke der er det, så er det clickbait og det er sjældent vejen til succes på sociale medier.

Dine brugere vender ikke tilbage, fordi det du laver ser godt ud, men fordi det gav dem den tilfredsstillelse, som de var på udkig efter.

3/ Det er ikke mængden, der gør det

Julefrokostbordet er om noget præget af overflod af mad, fordi der skal være noget for alle – og elementer, der alene er med ‘fordi det plejer at være der’, men ofte betyder, at alle ikke når at smage det hele, og det lune er iøvrigt ikke længere lunt, når de når til det. For slet ikke at tale om alle de rester, der står tilbage, fordi der faktisk ikke var en eneste, der var interesseret i æg, når der nu også var leverpostej.

Faktisk er kvantitet ikke nødvendigvis en kvalitet, når det gælder smørrebrød.

Nøjagtigt som på sociale medier.

Hvis du laver indhold, der skal ramme alle eller bare fordi du skal, så risikerer du at kvaliteten falder og omfanget af spildte ressourcer stiger. Du bliver ikke mere populær bare fordi du stopfordrer dit publikum. Lær i stedet hvad dit publikum kan lide, hvor sultne er de og hvornår, og skab og kæl så for lige præcist dét af dit indhold, der matcher.

Det lyder simpelt, ik’?

Lige så simpelt som at lave godt smørrebrød, men alligevel er koden langt fra knækket lige godt alle steder, så du har faktisk alle muligheder for at komme foran allerede nu … bare du nu starter med det gode brød, ik’

God julefrokost 🙂

Læs også:

Medierne, Facebook og klikmonstret under sengen

Har du styr på dine Facebook-følgere?

Omstillingsparat er ikke det samme som innovativ

 

 

Reklamer

One thought on “Hvad SoMe-managere kan lære af godt smørrebrød

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s