5 tip til at blive job-licious på nettet

Det er godt at være faglig stærk, hvis man skal stå sig godt i kampen om et job, men det er fuldstændigt ligegyldigt, hvis ingen rent faktisk kan se, hvor dygtig ud er. Eller hvor meget du kan bidrage med som ny medarbejder i det hele taget.

De fleste er fuldt ud klar over, at det handler om at skille sig ud, og det er ikke længere nok at sende sin ansøgning på kulørt papir. Det starter længe før ansøgningen er skrevet.

Du skal skille dig ud, når du befinder dig i det offentlige rum. Det er der for så vidt ikke noget nyt i, men til gengæld har grænserne mellem det offentlige rum og privatsfæren – i takt med særligt sociale medier – flyttet sig så markant, at de er nærmest udviskede.

En kommende arbejdsgiver læser måske nok din ansøgning og tjekker dit cv, men han/hun laver helt sikkert en digital søgning på dig, og det han/hun finder kan være helt afgørende for, hvorvidt du får jobbet eller ej.

Jeg har hjulpet flere med at få styrket deres digitale profil, og selvom det er en meget individuel proces, så er her 5 væsentlige og overordnede tip, som du kan tage til dig og bør gå i gang med i dag. Uanset om du er aktivt jobsøgende eller ej, for der skal sås nu, hvis der skal høstes senere. Det er således ikke bare et kvikfix.

1| Hvem er du?

Det lyder ret eksistentialistisk, men er det helt afgørende spørgsmål, som du skal starte med at stille dig selv. Hvilket billede skal verden se af dig? Ikke kun dine kompetencer, men også dine værdier og menneskelige kvaliteter.

Det er nemmere sagt end gjort, for selvom ingen kender dig bedre end du selv gør, så kan det være svært at sætte ord på. Man kan altid alliere sig med en, der kan stille de rigtige spørgsmål, så du får sat ord på, men grundlæggende er det vigtigste at huske på, at hvis du er ærlig, så er det væsentligt nemmere at leve op til, og du vil jo uanset helst, at din kommende arbejdsgiver vælger dig på den du er, og ikke noget du foregiver at være.

Jeg vil eksempelvis gerne fremstå som en person, der kan finde kreative løsninger og konvertere dem til brugbare løsninger inden for kommunikation og ledelse, har humor, empati og integritet og holder utroligt meget af ideer og mennesker, der tør udfordre status quo.

2| Hvem er du lige nu?

Nu har du fået sat nogle ord på, hvem du er. Hvordan ser det så ud, når en kommende arbejdsgiver søger på dig på nettet? Og ja, du kan være ret sikker på, at han gør det!

Test dig selv ved at søge på dit navn i flere søgemaskiner. Det er vigtigt, at du søger i inkognitotilstand, da resultatet ellers vil være farvet af din søgehistorik.

Det der dukker op, svarer det til det, som du fandt ud af under punkt 1? Sikkert ikke, og det vil sige, at der er noget at arbejde med. Måske er der ligefrem noget, som du faktisk helst var foruden. Uanset ligger der nu et større arbejde foran dig, hvis der skal være sammenhæng mellem det, som du gerne vil profilere dig på, og det som omverdenen præsenteres for.

Hvis der er noget, der gerne skulle dukke op, men ikke gør det, så skal du øge din digitale tilstedeværelse med fokus på netop det. Det vil dels øge synligheden af dig i søgemaskinerne, men det vil også skubbe det mindre ønskværdige længere væk i søgeresultaterne (under forudsætning at du naturligvis ikke fortsætter med at holde det i live).

3| Social medie-oprydning

Du kommer ikke uden om at skulle i gang med at gennemgå dine sociale medier. Ud over at en kommende arbejdsgiver også kommer til at tjekke dig ud på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn osv., så går din aktivitet heller ikke helt uden om søgemaskinerne.

De fleste er klar over, at en LinkedIn-profil helst skal holdes ajour, men er den opdateret i henhold til det, som du fandt ud af i punkt 1?

Så er der hele privatsfæren på de sociale medier, hvor mange fejlagtigt tror, at det er privat. Naturligvis kan noget holdes skjult for omverden, men så snart det er delt med nogen, så er det rykket meget tæt på det offentlige rum. Du skal altså overveje, hvad du vælger at dele, hvad du vælger at kommentere på, og hvorvidt det i virkeligheden understøtter punkt 1.

Der er intet galt i at lufte sine holdninger på Facebook, men skal bare have i baghovedet at det kan påvirke det billede en kommende arbejdsgiver får af dig. Uanset om det har relevans for det konkrete job eller ej.

Helt konkret bør du kritisk se på dine opslag og billeder et langt stykke tid tilbage, og fjerne/skjule det, som kan misforståes eller mudre det billede som du gerne vil have, at omverden har af dig.

4| Din nye sociale medie-tilstedeværelse

Netop for at undgå problemer med, at uheldige billeder skal spolere kommende jobmuligheder, vælger mange at køre med restriktive indstillinger på Facebook og Instagram. Men ud over, at det ikke nødvendigvis er en sikker garanti for at det forbliver privat, så har det også den bagside, at det jo heller ikke viser noget. Det vil sige, at det ikke understøtter punkt 1.

Løsninger er ikke nødvendigvis at dele alt, for en offentlig profil kan være ret grænseoverskridende for de fleste, men du bør overveje alle dine opslag og så helt håndholdt gøre de opslag offentlige, som du mener kan bidrage positivt til omverdenens billede af dig. Jo flere, jo bedre.

Måske skal du tage en social medie-platform i brug, som du tidligere har negligeret. Simpelthen fordi den kan understøtte din profil. Er du håndværker, så vis verden dit bedste arbejde på Instagram, er du god til børn, så del tips og tricks på Facebook, læser du relevante artikler eller blogs på nettet, så del de bedste og knyt et af dine egne guldkorn til.

5| Netværk

Der er for så vidt intet nyt i at netværk er en af de bedste måder at få foden inden for i et nyt job, men det er ikke kun godt i bestræbelserne på at springe ansøgerlisten over. Et godt netværk er flere steder et ekstra plus for en kommende arbejdsgiver. Vedkommende ansætter jo ikke kun dig, men også dit netværk.

Du bør altså pleje dit digitale netværk. Der er stor diskussion om, hvorvidt man bør knytte forbindelse til folk på LinkedIn, som man aldrig har mødt eller talt med. Jeg tror på, at hvis man rækker hånden ud til folk, hvor der er en åbenlys fællesinteresse. Hvad enten det er fagligt eller personligt, så bør man gøre det. Det starter måske ikke som en personlige forbindelse, men det kan vise sig som første skridt til at blive det.

Netværk på Facebook er lidt svære, fordi der her typisk er tale om mere private relationer. Her skal det være en individuel overvejelse, hvor privat du vil være. Med lidt indledende benarbejde kan man dog faktisk niveaudele sit Facebook-netværk. Det vil sige, at man grupperer sine venner og herefter kan sikre, at nogle ser alle opslag, nogle ser færre og nogle kun få. Alt efter hvad du bestemmer dig for, når du slår noget op.

Joblicious infogram by Michael Winther-Rasmussen

LÆS OGSÅ

Kære virksomhed, sats på de overkvalificerede

Hjælp, jeg har tabt min kreative gnist

Når frygten for at fejle overskygger drømmen om at lykkes

Derfor arbejder du (også) for meget

 

 

Reklamer

One thought on “5 tip til at blive job-licious på nettet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s