Har du styr på dine Facebook-følgere?

Er du en af dem, der river dig i håret over en Facebook-gruppe, der slet ikke gider dit indhold, selvom du har helt styr på din Facebook-strategi og endda en klar mission med din tilstedeværelse på platformen?

Så har du måske et ofte overset – og potentielt alvorligt – problem med din Facebook-gruppe. Det er de forkerte mennesker, der følger dig.

Den klassiske fejl, som rigtigt mange har begået er, at de har startet en Facebook-side med en konkurrence, der har lokket mange og meget forskellige følgere til eller også har man bedt alle man kender om at følge. Alt sammen i bestræbelserne på at få kickstartet sin side og hurtig få volume på antallet af følgere,

Den kunne eksempel betyde, at den nystartede frisør i Valby har fået tante Oda i Viborg til at følge.

Tante Oda er ovenikøbet så godhjertet, at hun liker og deler alle opslag.

Det ser jo fint ud på papiret, men det er faktisk problematisk.

Facebook registrerer at tante Oda i Viborg er meget begejstret for frisørsalonen i Valby, og opslaget vil nu dukke op hos nogle af tante Odas nærmeste Facebook-relationer. Det kunne sagtens være andre familiemedlemmer, og måske nogle venner i det midtjyske. Altså næppe personer, som er umiddelbart relevante at nå ud til, hvis man er frisørsalon i Valby.

På baggrund af interaktionerne vælger Facebook at styre opslaget i retning af de mennesker, som algoritmerne vurderer er mest interesseret. Et væsentligt input, der indgår i beregningen, er de interaktioner, der løbende kommer til.

I værste fald så kommer opslaget altså ud i og omkring Viborg til folk, der kender eller ligner tante Oda. Det flytter absolut intet for frisørsalonen i Valby, og faktisk spænder det ben for frisørsalonens mulighed for at udnytte Facebook positivt i forhold til forretningen.

Har du styr på, hvor mange – og aktive – tante Oda’er der er i din Facebook-gruppe?

Da jeg startede som digital redaktør på HER&NU ‘arvede’ jeg en Facebook-gruppe på omkring 3000 personer. Problemet var, at de overhovedet ikke engagerede sig i det indhold, som vi slog op. Rækkevidden var meget lav på de fleste opslag.

Et hurtigt kig bagved afslørede, at en betragtelig del af følgerne var kommet til inden for meget kort tid for ret lang tid siden. Måske har man dengang kørt en konkurrence efter konceptet “følg os og deltag i konkurrencen”

De var altså ikke nødvendigvis kommet til som følgere på grund af det indhold, som rent faktisk blev slået op.

Det blev endnu mere tydeligt ved at kigge på demografien på følgerne. De var slet ikke i målgruppen for det redaktionelle indhold. Der var altså slet ikke sammenhæng mellem indhold og følgere. Dermed blev opslagene irrelevante for følgerne og det er om noget et dødsstød til enhver indsats på Facebook.

Hvad pokker gør man så? Og i særdeleshed hvis man ikke har ressourcerne til at starte forfra eller køre en stor kampagne for at tiltrække et stort antal af de ‘rigtige’ følgere.

Farvel til tante Oda

Afhængig af hvor mange følgere man har, så kan man starte med at prikke til dem man kender, og som slet ikke er relevante for den mission som man har med sin Facebook-tilstedeværelse. Simpelthen bede dem om at fjerne deres like til siden. Kort sagt sige pænt farvel til tante Oda’erne.

Det rækker dog kun så langt. I særdeleshed hvis man over tid har fået opbygget en følgerskare, der stikker i alle retninger, fordi man hen over længere tid har ageret på Facebook uden en egentligt strategi.

Det sidste var et eller andet sted tilfældet på HER&NU. Her havde det – vil jeg tro – handlet om at få samlet så mange følgere som muligt uden at man helt have gjort sig klart, hvem man ville have fat i og hvad man gerne ville med dem efterfølgende.

Is i maven

Min løsning på problemet, og jeg kan konstatere, at den er lykkedes, for vi er tæt på at være kommet i mål, var en langsigtet strategi.

I første omgang gjaldt det om at have is i maven, og fastholde den redaktionelle kurs. Det giver måske sig selv, når det nu er kerneforretningen, men der er faktisk brug for en grad af koldblodighed.

Man kan således hurtigt lade sig forblænde af muligheden for kort succes og lefle for de følgere som man har, uagtet at de faktisk ikke er i målgruppen. Det kan give en flot rækkevidde på opslagene, og det ser jo pænt ud, når det skal præsenteres for en chef, men ud fra en forretningsmæssig tilgang er det rent blændværk.

Ud over at ikke understøtte forretningen, så kan det i værste fald tiltrække endnu flere følgere, der slet ikke er i den målgruppe, som man optimalt helst vil nå.

Hold fokus

På HER&NU sad vi med 3000 følgere, der ikke rigtigt var interesseret i kerneforretningen, og det var jo optimalt set Facebook-følgerne, der skulle giver trafik til sitet og samtidig hjælpe til med at tiltrække flere følgere.

Løsningen blev en fokuseret strategi netop på, at få flyttet demografien i Facebook-gruppen i den rigtige retning.

Ønsket om trafik, der er det primære fokus, blev skubbet i baggrunden og i stedet handlede det om at lave opslag, der på den ene side var tro mod vores koncept, var interessant for målgruppen (den rigtige) og samtidig ikke direkte uinteressant for de eksisterende følgere. Det vil sige, at hver enkelt opslag blev vejet og målt ud fra dén klare præmisse. Succeskriteriet var engagement fra personer, der matchede målgruppen, men samtidig måske, måske ikke engagerede de eksisterende brugere. Det blev en meget håndholdt proces, hvor der blev kigget på profiler fra dem, der valgte at interagere og de nye følgere, som der kom til.

Løbende evalueringer gav så et fingerpeg om, hvilket indhold, der høstede mest succes ud fra præmissen, og der blev så løbende korrigeret på Facebook-indsatsen.

Med flere ressourcer kunne evaluering og korrigering nok have været mere effektiv, men uanset, så har vi nu rundet 10.000 følgere og demografien er flyttet markant tættere på den målgruppe, som vi gerne vil ramme.

Alt sammen i øvrigt nået på et meget beskedent Facebook-budget, hvilket ikke nødvendigvis er situationen alle steder.

Evaluer, korriger, evaluer, korriger …

Det er således muligt – med en stor pose penge – at markedsføre sit indhold til den rette målgruppe og herigennem tiltrække flere af de rigtige følgere. Enten via egentlige sponsorerede opslag (dark posts) eller betalte boost af opslag på sin væg. For begges vedkommende er det så vigtigt, at man har et klart billede af sin målgruppe og får sat det helt skarpt op i sine betalte opslag.

Har man pengene, så bør man klart tage det med i paletten, men det er så vigtigt, at man fortsat husker at evaluere på opslagene, så man hele tiden sikrer, at det man laver opfattes som relevant. Det vil på sigt betyde, at man kan opnå succes med færre penge.

Det er der vi er nu. Vores mest virale historier, der har nået ud til 600.000-700.000 mennesker på Facebook har ikke kostet en krone. De har alle sammen været fint i overensstemmelse med vores redaktionelle kernekoncept, og de er således en klar understregning af, hvor langt vi er kommet.

Vi er blevet mere relevante for vores følgere på Facebook. Ikke fordi vi har ændret på den redaktionelle profil, men fordi vi nu har en følgerskare, der matcher den.

Sæt ind NU!

Vi oplever større engagement, mere trafik (som nu er det primære mål), ganske stor rækkevidde og i øvrigt fortsat tilgang af nye følgere inden for målgruppen.

Alt i alt en succes, der dog har krævet hårdt arbejde, som kunne have  været undgået, hvis man fra starten havde haft et klart defineret mål for Facebook-indsatsen, og både styr på målgruppe, strategi og handlingsplan.

Hvis skaden er sket, og du står i samme situation, så er det bedre at gøre noget nu end at vente, for ud over at du slet ikke får nok ud af din indsats på Facebook, så er konkurrencen på platformen så hård, at det ikke bliver nemmere at rette op på og korrigere. Og slet ikke, hvis man er i en situation med få ressourcer til at gøre det.

Du kan altid starte med at tage pulsen på din Facebook-gruppe i Indblik (Insights). Her får du et hurtigt indtryk af køn, alder og geografi på dine følgere, på dem, der vælger at interagere med dit indhold, og på dem som dine opslag når ud til.

LÆS OGSÅ

Hey, PR-menneske! Du tabte noget … mig!

Projektstartbesvær? 5 dødssynder du skal undgå

Elsk dine fejl, du bliver klog af dem! Her er en af mine og hvad jeg lærte af den

Kunsten at være en sten i skoen

 

 

Reklamer

3 thoughts on “Har du styr på dine Facebook-følgere?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s