Hey, PR-menneske! Du tabte noget … mig!

Det er egentligt ret banalt, og alligevel er det tilsyneladende en tilbagevendende udfordring, når virksomheder skal i kontakt med deres kunder.

I særdeleshed, hvis de går klassisk til værks og lader det gå gennem etablerede medier.

I hvert fald er det slående, hvor meget der pushes ud, og hvor meget af det, der falder fuldstændigt til jorden.

Er du en af dem, der slår ud med armene, og med et dybt suk konstaterer, at pressen ikke forstår dig eller den virksomhed du repræsenterer. Så har du formentligt helt ret.

Du har tabt mig, og dermed kommunikerer du ikke.

God kommunikation tager udgangspunkt i modtageren, og uanset om du eller den virksomhed, som du repræsenterer, selv føler, at budskabet er så fantastisk, at det nærmest sælger sig selv til kunderne, så nytter det altså ikke noget, hvis det medie du er i kontakt med ikke køber.

Jeg har siddet på nyhedsmedier, nichemedier, på landsdækkende medier og regionale medier. Samlet for dem alle har været, at mailboksen hurtigt flød over med en massiv strøm af pr-materiale, der arkiveres nogenlunde lige så hurtigt som det kommer ind. Uagtet at det er blevet en stigende tendens for pr-folk at ringe minutter efter at materialet er sendt for at høre, hvorvidt man har fået set på det.

Foruden en PR-afsenders typiske undren over at jeg ikke har læst det, ikke kommer til at læse det, ikke kommer til at handle på det, og heller ikke har en kollega, som jeg vil videresende/belemre det med, så efterlader det mig også lettere irriteret.

Det er en ren tabersag, og listen over problemer i kommunikationen er lang, men starter med noget så banalt, at man har glemt at udgangspunkt i modtageren!

Det gælder uanset om du skal holde foredrag om regnorme for revisorer, skal overbevise fruen om at et 55 tommer fjernsyn er helt livsnødvendigt eller få en journalist til at engagere sig i det budskab, som du gerne vil ud med. Du kan tale og tale, men hvis modtageren ikke lytter, er ligeglad eller ikke forstår, hvad du siger, så er det fuldstændigt ligegyldigt.

5 typiske fejl, som skræmmende nok stadig bliver begået i stor stil

1| Den samme pressemeddelelse sendes til alle medier. Stop dig selv inden du trykker send, vil du ikke nok? Hvis du tror, at din pressemeddelelse er interessant for alle medier, der vel og mærke har forskellige profiler og forskellige målgrupper, så får du det sandsynligvis ikke ud ret mange steder.

2| Du sender pressemeddelelsen til en fællesmail. Du regner altså med, at den person, der tjekker den mailbox – som du ikke kender – køber ind på dit budskab, og vælger at sende det videre til en person – som du heller ikke kender – der rent faktisk køber ind på dit budskab. Du kan være heldig, du kan sidde med så stærkt brand i ryggen, at det lander det helt rigtige sted. Det kan også være, at det ikke kommer nogen steder.

3| Du skriver pressemeddelelsen, du får den tjekket af direktøren, du retter til og her går du så igang med at se, hvem den er interessant for. Du har altså i praksis solgt budskabet i pressemeddelelsen til direktøren, hvorefter den så går rent ind hos en journalist eller hvad?

4| Du har for meget på hjerte. Alt fra budskaber, nyheder og virksomhedens egen fortælling skal med ud. Det giver godt nok en laaaang pressemeddelelse, men det gør ikke noget, for alt er jo vigtigt og journalisten har masser af tid til at læse det. Virkeligheden er bare en helt anden, hvilket kommunikationsfolk, der er så heldige at have erfaringer fra en nyhedsredaktion, er fuldt ud klar over.

5| Du presser på for omtale, men uden helt at have afklaret, hvad du vil opnå. Ja, det kan se godt ud med omtale i Politiken, men hvis dem du vil have budskabet ud til læser den husstandsomdelte ugeavis, hvor skal du så bruge kræfterne? Det er mit indtryk, at det faktisk netop er her, at mange PR- og kommunikationsfolk løber panden mod muren i egne rækker. Direktøren vil gerne have synlighed i medier, som han/hun selv læser eller som der er en grad af prestige i, men det er jo så ikke nødvendigvis det, der giver mest mening, hvis kommunikationen skal understøtte forretningen. Og det er jo det, den skal.

Nu kan det være, at du tænker, at det er da nemt nok at sidde på den ene side af skrivebordet og pege fingre, men udover at jeg jo repræsenterer en ret væsentlig halvdel af kommunikationen, så har jeg også selv siddet som PR- og kommunikationsansvarlig.

Jeg har arbejdet med et dedikeret fokus på netop IKKE at begå ovenstående fejl, og blev belønnet med ikke kun en meget markant synlighed i mediebilledet, men vigtigst af alt en tilstedeværelse de rigtige steder med de rigtige budskaber. Og ja, det kræver mere benarbejde, mere research, tålmodighed og en klar strategi, der også er blevet købt internt i virksomheden. Til gengæld er belønningen til at føle på, og på lang sigt bliver din kommunikation langt stærkere forankret i forhold til modtagerne, her forstået som de medier, der skal hjælpe dit budskab videre til kunderne.

At du oftere rammer rigtigt med din kommunikation giver langt færre spildte kræfter, mere arbejdsro i forhold til din virksomheds ledelse og helt ærligt, så giver det bare mere personlig tilfredsstillelse.

Jeg bliver også gladere …

LÆS OGSÅ:

Derfor arbejder du (også) for meget

Projektstartbesvær? 5 dødssynder du skal undgå

Etablering af nye forretningsområder kræver én afgørende ingrediens

 

Reklamer

3 thoughts on “Hey, PR-menneske! Du tabte noget … mig!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s